Analysing the mobility of people for the development of the City of Quelimane

Authors

  • Esmael Félix Monteiro Muteia Universidade Licungo – Moçambique
  • Gilmar da Conceição Universidade Licungo – Moçambique

Keywords:

Mobility. People. Preferences. Monthly income. City of Quelimane

Abstract

Transport is the main vector of economic activity insofar as it bridges the gap between the production and consumption of various goods and services that contribute to the satisfaction of society's needs. In this study, we used quantitative research using a stratified sampling method comprising 383 people from the five administrative posts to analyse the development of people's mobility for the development of the city of Quelimane. The study is based on a critical analysis of the way in which people's mobility is carried out in other cities in Mozambique, which, as has been shown, is dominated by vehicles carrying up to 15 people, while the city in which this study was carried out presents the opposite situation, as it is dominated by bicycles. Among the different results, the study suggests that most families choose bicycle taxis (around 81%), motorbikes (10%), minibuses (3.4%), their own car (3.1%), machimbombos (1.6%) and only 0.3% use car taxis and my love. The reason for choosing bicycle and motorbike taxis is that they are more plentiful and relatively affordable compared to other means of transport.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAKER, D. A., KUMAR, V., & DAY, G. S. 1999. Pesquisa de marketing. Atlas.

APOLO, A. P. V. V. 2010. Análise da mobilidade de pessoas com deficiência: estudo de caso (Doctoral dissertation).

APOSTILA DE SISTEMAS DE TRANSPORTES. 2013.

ARANTES, P. F. 2006. O ajuste urbano: as políticas do Banco Mundial e do BID para as cidades. Pos FAUUSP. (20). 60-75

ARAÚJO, A. R. A. 2010. Estudo do funcionamento dos transportes públicos em Maputo e desenvolvimento de acções de melhoria.

BARAT, J. 1973. O setor de transportes na economia brasileira. Revista de Administração Pública. 7(4), 105-a.

BARAT, J. 1973. O setor de transportes na economia brasileira. Revista de Administração Pública, 7(4), 105-a.

CARDOSO, L., & MATOS, R. 2003 Breves notas sobre a história conflituosa dos transportes em Belo Horizonte. Anuário Estatístico de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Prefeitura Municipal de Belo Horizonte/Secretaria Municipal de Planejamento/Departamento de Informações Técnicas.

CASAGRANDE, M. A. 2020.Sistema BRT para transporte público em Florianópolis.

CMCQ. 2013. ESTUDO DE BASE DA CIDADE DE QUELIMANE, Abril, disponível em http://www.concern-universal.org.mz/index.php/en/newsletter/doc_download/21-estudo-de-base-conselho-municipal-de-quelimane.

COSTA, M. da S. 2008. Um índice de mobilidade urbana sustentável. São Carlos: Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo.

CIPRIANO, U., CONCEIÇÃO, G., & AMARCHANDE, S. 2022. Impacto do Investimento em Moto-Táxi no Desenvolvimento Socioeconómico em Moçambique: Um olhar sobre o Distrito de Mocuba. Revista da UI_IPSantarém. 10(2), 51-62.

DE ARAÚJO, I. L. V. 2016. PARREIRAS, W. F., & DO CARMO, T. F. A integração do transporte cicloviário com o Transporte Público por ônibus através de estações de compartilhamento de bicicletas. Percurso Acadêmico, 6(11), 240-256.

FONSECA, M. P. D. 2003. Os corredores de desenvolvimento em Moçambique. Africana studia: revista internacional de estudos africanos, n. º 6, p. 201-230.

KNEIB, E. C. 2012. Mobilidade urbana e qualidade de vida: do panorama geral ao caso de Goiânia. Revista UFG.14(12).

LEITE, C. P. A 2018. mobilidade urbana em Redenção-Ce após a implantação da Unilab.

MENDONÇA, I. N. D. 2014. Urban mobility in maputo metropolitan area: Analysis of the management bodies of urban planning and mobility, institutional arrangements and inputs for effective articulation. Journal of Transport Literature, 8, 244-270.

PADULA, R. 2008. Transportes–fundamentos e propostas para o Brasil. Brasília: Confea.

PAULILO, M. A. S. 1999. A pesquisa qualitativa e a história de vida. Serviço social em revista. 2(2), 135-148.

PROJETO MOBILIDADE SUSTENTÁVEL. Manual de boas práticas para uma mobilidade sustentável. Projeto Mobilidade Sustentável. Volume II. Manual de Boas Práticas para uma Mobilidade Sustentáve, 2.

RATTON, E., BLASI, G. F. 2010. DE ANDRADE PEREIRA, M., & KUSTER FILHO, W.

VILÃO, R., VENÂNCIO, C., SILVA, F. N. D., LAJAS, R., MARTINS, R., & ROSA, M. M. P. https://www.ine.gov.mz/web/guest/d/estatisticas-do-distrito-de-cidade-de-quelimane-1

Conselho de Ministros de Moçambique.1996. Decreto nº 5/96. Publicado no Boletim da República, 1ª série - número 13. 2 De Abril de 1996.

Conselho de Ministros de Moçambique. 1997. Lei nº7/97. Publicado no Boletim da Republica, 1ª serie - numero 22.De 31 de Maio de 1997.

Conselho de Ministros de Moçambique. 2009. Decreto nº 11/09 Publicado no Boletim da Republica, 1ª serie – numero 21. De 29 de Maio de 2009.

Published

2025-09-08

How to Cite

Muteia, E. F. M. ., & Conceição, G. da . (2025). Analysing the mobility of people for the development of the City of Quelimane. ALBA - ISFIC RESEARCH AND SCIENCE JOURNAL, 1(8), 283–297. Retrieved from https://www.alba.ac.mz/index.php/alba/article/view/457