Motivational factors of the choice of the supervisor of scientific monograph by the students of the ismma (2022 – 2023)
Keywords:
motivational factors, supervisor, scientific monograph, studentsAbstract
Supervising coursework is the responsibility of every teacher who manages classroom teaching, thus enabling greater scientificity and quality assurance for the scientific work produced by students. The general aim of this research is to analyse the motivational factors behind the choice of scientific monograph supervisor by students on Mary Mother of África Higher Institute (MMAHI) social work and philosophy and ethics courses in the period 2022 - 2023. Specifically, the research aims to identify the motivational factors behind the students' choice of supervisor and to describe the profile of the supervisor of the final year coursework. Methodologically, the research is based on a qualitative, descriptive approach. The research involved 30 participants, 18 men and 12 women, 18 undergraduate students, 10 supervisors and 2 coordinators. The results indicate that students choose their supervisors when their area of interest or research is aligned with the lecturer's area of research, or the area in which they are teaching; or when the lecturer has the following skills: Establishes good human relations; Is communicative and has been the student's lecturer. It is suggested that students choose to work with lecturers from the line of research linked to the topic being researched, as they will be able to provide concrete input to enrich the work. Teachers should choose to accept supervision if the topic is aligned with the student's interests.
Downloads
References
Alarcão, I., e Tavares, J. (2003). Supervisão da prática pedagógica - Uma prespectiva de desenvolvimento e aprendizagem. 2ª Edição. Coimbra
Alarcão, I. (2000). A Supervisão no campo educativo. 1ª Edição. Coimbra
Andrade, N. V. (1979). Supervisão em Educação. Editora Itec. Rio de Janeiro
Carlos, et all. (2019). Supervisão: Modelos e processos. Porto
Cervo, A. & Bervian, C. (1999). Guia para normalização de trabalhos técnico-científicos: Projectos de pesquisa e trabalhos académicos. Dissertação e tese. 5ª Edição.
Dantas, C. C.; Leite, J. L.; Lima, S. B. S.; tipp M. A. C. Teoria fundamentada nos dados - aspectos conceituais e operacionais: metodologia possível de ser aplicada na pesquisa em enfermagem. Rev. Latino-americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 17, n. 4, 2009. Disponível em: www.eerp.usp.br/rlae Acesso em: 12 jul. 2018. Editora Uberlândia. Brasília
Faria, E. T. (1989). Supervisão escolar. São Paulo
Faculdade Osvaldo Cruz. (2014). Manual para elaboração de trabalhos de culminação do curso. São Paulo. https://www.oswaldocruz.br/conteudo_ler.asp?id_conteudo=36723&id_unidade=6&id_escola=17&largura=215
Formosinho, J. O. (2002). A Supervisão na Formação de Professores. Porto Editora
ISMMA. (2015). Regulamento de Culminação dos Cursos de Licenciatura. Maputo
Girardi (In: Síntese do trabalho desenvolvido no III encontro de supervisores de educação, promovido pela ASSARS, de 25 a 29 de Agosto de 1982. Porto Alegre
ISMMA. (2019). Adenda – Regulamento de Culminação dos Cursos de Licenciatura. Maputo
Jacobsen, A. L. (2016). Metodologia Científica (orientação ao TCC)
Koche, J. C. (2001). Fundamentos de metodologia científica, Teoria da Ciência e Pratica. Editora: Vozes. Petropolis.
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. (2014). Orientações Gerais para a elaboração do trabalho de Monografia.
Prodanov, C. C., & Freitas, E. C. (2013). Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas de Pesquisa e do trabalho Académico. 2ª Edição. Feevale
Richardson, R. J. (2009). Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. 3ª Edição. Cortez editor. São Paulo
Salgueiro, S. I. D. (2014). Perfil do Supervisor Pedagógico do 1º CEB.
Severino, A. J. (1991). Metodologia de trabalho Científico. 3ª Edição. Cortez Editor. São Paulo
Vasconcelos, T. (2009). Pratica pedagógica sustentada. Cruzamento de saberes e de competências. 1ª Edição. Lisboa

