Use of the primo game in teaching and learning mathematics

Authors

  • Pércio Julião Catarina Sitoe Universidade Pedagógica e Universidade Eduardo Mondlane - Moçambique
  • Jossias Arnaldo Vilanculo Universidade Pedagógica e Universidade Eduardo Mondlane - Moçambique

Keywords:

Learning, Maths, Playful, Primes, Role-plays

Abstract

The present work deals with the efficiency of the mathematical role-play “Primes” on the Teaching and Learning Process, partially in factorisation. Thus, this research evaluates the impact of using the cheerful game based on comparative analysis between two classes, where it was developed at Armando Emílio Guebuza Secondary School – Massinga. In a total 370 morning shift 9th grade students, 50 were selected and divided in 25 per class, whit no repeating students, one was an experimental group and the other one a control group. Firstly, a pre-test was applied in order to test the student’s initial level regarding factorisation. Afterward, the experimental group was introduced to the lesson resourced on the “Primes” role-play an alternative didactic, based on the constructivist theory and the control group with no resource to the game. Done the lessons, both groups were introduced to a post-test in order to check the teaching proposal implementation’s viability. The results of the research were then analysed based on the quantitative method and the SPSS statically pocket, which allowed the realisation of the test-t, and determined the efficacy of using the “Primes” role-play as a cheerful activity of motivation for mathematics teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BURIGATO, Sónia Maria Monteiro da Silva. (2007). Estudos de dificuldades na aprendizagem da factoração nos ambientes: Papel e lápis e no software aplusix. 2007. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Mato Grosso do Sul. Campo Grande/MS.

FERNÁNDEZ, Alicia. (1991). A inteligência aprisionada: abordagem psicopedagógica clínica da criança e sua família. Porto Alegre. Brasil. Artes Médicas.

GARCIA, J. N. (1998). Manual de dificuldades de aprendizagem: leitura, escrita e matemática. Porto Alegre. Artes Médicas.

GIL, António Carlos. (2002). Como elaborar projecto de pesquisa. 4a ed. São Paulo: Editora Atla.

GUADAGNINI, Miriam do Rocio. 2018). Factoração: Porquê estudá-la desde o ensino fundamental. 2018. 427 f. Tese (Doutoramento em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo. São Paulo.

LAKATOS, Eva Maria, MARCONI, Marina de Andrade. (2003). Metodologia do Trabalho Científico, 4a edição, São Paulo: Editora Atlas.

MOTA, Paula C. C. L. de Moura. (2009). Jogos no ensino da matemática. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Matemática / Educação) – Universidade Portucalense Infante D. Henrique. Porto.

PRODANOV, Cleber Cristiano, FREITAS, Ernani César de. (2013). Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Académico. 2ª edição. Rio Grande do Sul: Editora Feevale.

RIBAS, Deucleia. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE. (2016). Uso de jogos no ensino de matemática, Paraná, V. 1. Versão Online ISBN 978 – 85 – 8015 – 093 – 3. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br. Acesso em: 23 fev. 2021.

SANTOS, Gabriela Sena dos. (2013) O uso de jogos matemáticos como actividade lúdica de motivação nas aulas de matemática. 2013. 29 f. Monografia (Curso de Graduação em Matemática) – Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.

SCHNEIDER, C. L. (2021). Matemática: o processo de ensino-aprendizagem. Virtuous Tecnologia da Informação.1998-2021. Disponível em: http://www.somatematica.com.br/artigos/a32/ Acesso em: 14 de fev. 2021

Uyeda, F. A., Pinto, J. A., & Toti, F. A. (2021). construção e aplicação de jogos didáticos para ensino de física: uma metodologia ativa em harmonia com o cotidiano dos alunos do e n sino médio. Revista Valore, Volta Redonda, pp. 601-613.

Published

2025-11-25

How to Cite

Sitoe, P. J. C., & Vilanculo, J. A. (2025). Use of the primo game in teaching and learning mathematics. ALBA - ISFIC RESEARCH AND SCIENCE JOURNAL, 1(9), 27–39. Retrieved from https://www.alba.ac.mz/index.php/alba/article/view/395