Academic fraud in virtual learning environments: Risks and strategies for reliable assessment in Higher Education

Authors

  • José Albertina Munguambe Universidade São Tomás de Moçambique - Moçambique

Keywords:

Virtual Learning Environments, Academic Fraud, Online Assessments, Higher Education, Mitigation Strategies

Abstract

The growing use of Virtual Learning Environments (VLEs) in higher education has transformed academic assessments by providing flexibility and accessibility. However, this model has also raised concerns regarding academic fraud, such as the use of prohibited materials and cheating, which undermine the integrity and reliability of online assessments. These risks can affect the quality of education and the validity of results, making it imperative to investigate strategies to mitigate these issues. This study aims to analyze the risks of academic fraud in VLEs and identify strategies to ensure the reliability of assessments in higher education. The research involved a total sample of 20 participants: 8 students, 8 faculty members, and 4 administrators responsible for managing the VLE platforms, all from four distance education institutions in Mozambique: Instituto Superior Monitor, Instituto Superior de Gestão de Negócios, Universidade Aberta UniSCED, and Instituto Superior Mutasa. A qualitative and descriptive approach was adopted, using semi-structured questionnaires to collect data on types of fraud, facilitating factors, and strategies to mitigate them. The results revealed that the use of prohibited materials was the most common type of fraud in online assessments. There was also a need for more effective security tools, such as proctoring software and multi-factor authentication. Additionally, diversifying assessments was suggested as an essential strategy to enhance reliability. The study contributes to the discussion of practical solutions for mitigating academic fraud and improving the integrity of assessments in VLEs in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, Â. R. N., Alves, J. M. H., Vasconcelos, I. O., & Cruz, C. A. B. D. (2024). Fator humano na segurança da informação: um mapeamento dos comportamentos de risco no ambiente digital. Texto Livre, 17, e51184.

Bitencourt, B. M., Severo, M. B., & Gallon, S. (2013). Avaliação da aprendizagem no ensino superior: desafios e potencialidades na educação a distância. Revista eletrônica de educação, 7(2), 211-226.

Cardoso, M. R. G., de Oliveira, G. S., & Ghelli, K. G. M. (2021). Análise de conteúdo: uma metodologia de pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP, 20(43).

Conrad, D., & Openo, J. (2019). Estratégias de avaliação para a aprendizagem online. São Paulo: Artesanato Educacional.

de Almeida, K. C. (2018). INSTRUMENTOS, ESTRATÉGIAS, CRITÉRIOS DE AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM NA EDUCAÇÃO À DISTÂNCIA-EaD. Multifaces: Revista de Ciência, Tecnologia e Educação, 1(1).

Deslauriers, J. P., & Kérisit, M. (2023). O delineamento de pesquisa qualitativa.

Ferreira, J. (2023). OS DESAFIOS E CAMINHOS DA AVALIAÇÃO DA APRENDIZAGEM NO ENSINO REMOTO. Revista de Ensino de Engenharia, 42.

Maluleque, C. M. (2018). Desafios da avaliação da aprendizagem no ensino superior online na Universidade Eduardo Mondlane: um estudo exploratório. Revista Científica da UEM: Série Ciências da Educação, 2(1).

Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2017). Fundamentos de metodologia científica (8ª ed.). Atlas.

Morais, B. D., Eduardo, A. F., & Morais, P. D. (2018, October). A Importância dos Ambientes Virtuais de Aprendizagem-AVA e suas funcionalidades nas Plataformas de Ensino à Distância-EaD. In Anais do V Conedu-Congresso Nacional de Educação. Fortaleza (pp. 01-10).

Pimenta, M. A. D. A., & Pimenta, S. D. A. (2016). Fraude em avaliações no ensino superior do Brasil: aproximações com uma pesquisa de Portugal. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 21(3), 953-974.

Viana, C. C., dos Santos, I., de Oliveira Rodrigues, P., Lima, M. D. S., & Viana, L. F. (2018). Práticas acadêmicas conflitantes com os padrões éticos e seus reflexos na conduta do futuro profissional contábil. Revista de Contabilidade da UFBA, 12(3), 195-220.

Published

2025-11-25

How to Cite

Munguambe, J. A. . (2025). Academic fraud in virtual learning environments: Risks and strategies for reliable assessment in Higher Education . ALBA - ISFIC RESEARCH AND SCIENCE JOURNAL, 1(9), 105–122. Retrieved from https://www.alba.ac.mz/index.php/alba/article/view/467