Impact of parental disruptions due to armed conflicts on children's socioemotional and academic development in Gorongosa

Authors

  • Alfredo Jochoma Universidade Jean Piaget de Moçambique - Moçambique

Keywords:

Keywords: Armed Conflicts, Academic Performance, Child Development, Disruptions in Parental Care

Abstract

The present study examines the impact of disruptions in parental care caused by armed conflicts on the socioemotional development and academic performance of children in the Gorongosa District, Mozambique. Focusing on children whose parents were former RENAMO guerrilla fighters, the research employed both quantitative and qualitative methodologies, including the Strengths and Difficulties Questionnaire, semi-structured interviews, and academic data analysis.

The results indicate that children affected by conflicts exhibit greater emotional and behavioral difficulties, such as anxiety, depression, aggressive behaviors, and hyperactivity, as well as lower academic performance compared to the control group. Gender differences were observed, with boys showing more conduct and hyperactivity issues, while girls exhibited more emotional symptoms. The analysis also revealed that children's age and parental education level influence the impact of conflicts. Older children displayed more emotional symptoms, and a higher level of parental education correlated with better academic performance.

The study recommends implementing psychosocial and educational support programs, strengthening caregivers, developing public policies to ensure access to mental health and psychosocial support services, and promoting stability and community rebuilding in affected areas. Continuous research and intersectoral collaboration are essential to develop effective policies and support the healthy development of children in Gorongosa, helping to break the cycle of trauma and create a more promising future for future generations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, L. S., & Júnior, M. F. (2022). A proteção das crianças e adolescentes em conflitos armados: Debates humanitários hodiernos. Revista Ortiori, 3(1), 21-27. Recuperado de http://revistas.famp.edu.br/revistaafortiori/article/view/478

Andrade, R. V. S. (2017). Infâncias fragmentadas: Crianças no contexto de guerra em Terra Sonâmbula, de Mia Couto. Recuperado de https://repositorio.unilab.edu.br/jspui/bitstream/123456789/2184/1/RITA%20VANEIDE%20DA%20SILVA%20ANDRADE%20TCC%20Artigo.pdf

Boer, F. M., Ribeiro, R., & Roama-Alves, R. (2022). A adaptação de crianças diante do divórcio dos pais: Um estudo de revisão sistemática. J Manag Prim Health Care, 14(1196), e006. https://doi.org/10.14295/jmphc.14.1196

Bowlby, J. (1973). Attachment and loss, volume 2: Separation: Anxiety and anger. Basic Books. Disponível em https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=205070

Bowlby, J. (1989). Uma base segura: Aplicações clínicas da teoria do apego. Porto Alegre: Artes Médicas.

Brown, P., Silva, A., & Santos, M. (2020). Desenvolvimento infantil em contextos de conflito armado: Uma revisão de literatura. Revista de Psicologia Infantil, 45(2), 112-125.

CICV. (2007). Protegendo as crianças no conflito armado. Comitê Internacional da Cruz Vermelha. Recuperado de https://www.icrc.org/pt/doc/resources/documents/interview/children-interview-101207.htm

De Almeida, C. G., Perez, E. A., Garcia, M. R., & Peliizz, N. C. S. (2000). Pais separados e filhos: Análise funcional das dificuldades de relacionamento. Revista Estudos de Psicologia, 17(1), 31-43. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2000000100003

Fiuza, D. R., Belin, F. B., & Lustoza, L. (2022). O papel do afeto parental no desenvolvimento psíquico infantil. Emancipação, 22(1), e2216515. https://doi.org/10.5212/Emancipacao.v.22.2216515.003

Goodman, R. (2001). Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire.

Johnson, A. (2017). Conflitos armados e seus impactos nas crianças: Uma análise global. Editora Nacional.

Klevens, J. (2011). A violência coletiva e as crianças. Em: Enciclopédia sobre o Desenvolvimento na Primeira Infância [on-line]. Recuperado de https://www.enciclopedia-crianca.com/violencia-social/segundo-especialistas/violencia-coletiva-e-criancas

Machado, P. (2012). O conhecimento emocional e o desenvolvimento sócio-emocional em crianças de idade pré-escolar. (Tese de Doutoramento). Instituto Superior de Psicologia Aplicada, Lisboa.

Machel, G. (2001). The Impact of War on Children. UNICEF.

Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (1990). Técnica de pesquisa (2ª ed.). Brasil: Editora Atlas.

Moçambique, Ministério da Educação. (1995). Política Nacional de Educação e Estratégias de Implementação. Maputo: MINED.

Papalia, O., & Duskin, H. (2006). Desenvolvimento humano (8ª ed.). Artmed Editora SA.

United Nations. (2018). Cuidados e proteção infantil em situações de conflito armado: Orientações para políticas e práticas. Nações Unidas.

Weyermuller, Rocha & Silva (2021). Impact of armed conflicts on child development

Published

2025-11-25

How to Cite

Jochoma, A. (2025). Impact of parental disruptions due to armed conflicts on children’s socioemotional and academic development in Gorongosa. ALBA - ISFIC RESEARCH AND SCIENCE JOURNAL, 1(9), 207–221. Retrieved from https://www.alba.ac.mz/index.php/alba/article/view/440