Effectiveness of scholarship mechanisms in the training of civil servants in Mozambique
Keywords:
Employee training; Scholarships, ExpectationsAbstract
This article reflects on the effectiveness of scholarship mechanisms for training employees in Mozambique, especially the way in which institutional and individual interests are balanced. This article was developed using a qualitative and applied approach. Expectancy theory, when considering the interest and value perceived by the individual in choosing a training area, proved to be applicable in this research. In terms of data collection techniques, the emphasis is on bibliographical review, interviews and documents. In this context, the results demonstrate that employee training is fundamental for organizational development. However, despite the shared responsibility between the institution and the employee for defining priorities, with the institution being the most responsible, in Mozambique this responsibility is most often left to the employee. As the employee is responsible for seeking opportunities and training areas, it is up to the institution to recognize them through the allocation of study grants. The prevailing recommendation is that this process should be improved by developing a training plan and developing further studies on how to improve the effectiveness of this process.
Downloads
References
Camara, P. B. (2013). Humanator XXI. Recursos Humanos e Sucesso Empresarial, 6ª ed. Actualizada. D. Queixote, Portugal.
Chiaventato, I. (2003). Introdução à Teoria Geral de Administração. 7 ed. Ver. E actual. Elsevier. Rio de Janeiro.
file:///C:/Users/User/Desktop/ANEXOS/Implementa%C3%A7%C3%A3o%20de%20pol%C3%ADticas%20e%20atua%C3%A7%C3%A3o%20de%20gestores%20p%C3%BAblicos.pdf
Decreto n.º 32/2023, de 8 de Junho que Regula o Estatuto Geral dos Funcionários e Agentes do Estado. Maputo.
Decreto n.º 33/2022, de 15 de Julho que cria o Instituto de Bolsas de Estudo, IP (IBE, IP).
Fontgalland, I.L (2022). Teoria do capital humano [livro eletrônico]: fatos e realidades sobre a educação no novo milênio. Campina Grande : Editora Amplla.
https://www.scielo.br/j/ecos/a/gtvwjhhpkWBtPqnYzV4fmPN/?format=pdf&lang=pt
https://www.scielo.br/j/ram/a/SV49fJYzRZgrFmMZZc8m3bM/?format=pdf&lang=pt
Janse, B. (2020). Daniel Pink Motivation Theory . Recuperado [inserir data] de Toolshero: https://www.toolshero.com/psychology/daniel-pink-motivation-theory/
Manhiça, M.J; Chadreque, J.L.S; Sitoe, S.A. (2024). Percepções dos Funcionários Públicos Moçambicanos sobre a contribuição da formação na melhoria do seu desempenho: caso distrito de Magude, província de Maputo. II Simpósio Internacional Multidisciplinar das Humanidades Brasil/ Moçambique. Brasil
Avaliação de Desempenho na Função Pública Moçambicana- Factor Motivacional. Bantus Publicações. Maputo
Maia, A, G; Pires, P.S. (2011). Uma compreensão da sustentabilidade por meio dos níveis de complexidade das decisões organizacionais. RAM, REV. ADM. MACKENZIE, V. 12, N. 3, Edição Especial. São Paulo
McShane, S. L (2013): Comportamento organizacional. Mc Graw Hill, São Paulo.
Mello, J. Ribeiro, V. M. Lotta, G. Bonamino, A. V. Carvalho, C. P.de. VI. (2020). IMPLEMENTAÇÃO DE POLÍTICAS E ATUAÇÃO DE GESTORES PÚBLICOS. Experiências recentes das políticas de redução das desigualdades. Brasília: Ipe
Oliveira, F. A. (2021). Piketty e as desigualdades no capitalismo: colocando alguns pingos nos is na análise de “O capital no século XXI”.
Oliveira, W. F. (2020). A EDUCAÇÃO EM HUMANIDADES NO CONTEXTO DA TEORIA DAS CAPACIDADES SEGUNDO MARTHA NUSSBAUM. file:///C:/Users/User/Downloads/rafael,+12_WesleyFelipeOliveira.pdf
Robbins, S,P (2008). Fundamentos do Comportamento Organizacional, 8ª ed. Pearson Prentice Hall, São Paulo.

